استرس سلولهای بتا و تحریک ابتلا به دیابت نوع 1

دانشمندان آمریکایی دریافتند که نوع خاصی از استرس سلولی در سلولهای بتای پانکراس درست قبل از ابتلا به دیابت نوع 1 اتفاق می افتد. در دیابت نوع 1(T1D)سلولهای بتای پانکراس به دلیل حمله ی سیستم ایمنی بدن فرد از بین می روند اما چگونگی و علت ایجاد این پدیده (بیماری خود ایمنی) مشخص نشده است.

محققین دانشگاه ایندیانا معتقدند که این نوع پاسخ به استرس در سلولهای بتا ممکن است سبب تحریک حمله ی سیستم ایمنی و ابتلا به دیابت نوع یک گردد. این یافته ها نور جدیدی به رمز و راز ایجاد تغییرات در سلولهای بتا و نقش آن در ایجاد مراحل ابتدایی بیماری دیابت نوع یک تابانده است و چشم انداز جدیدی را برای دانستنیهای ما در مورد چگونگی پیشرفت دیابت نوع یک و راههای جلوگیری و درمان این بیماری ایجاد کرده است.

در این تحقیق پرفسور Sarah Terseyو پرفسور Raghavendra Mirmiraاولین بار نشان دادند که در مدل حیوانی موش چگونه سلولهای بتا در مراحل اولیه ی شروع بیماری دستخوش استرس می شوند. درپاسخ به استرس ، سلولهای بتا باعث فعال شدن مسیر مرگ سلولی  می شوند که منجر به کاهش حجم سلولهای بتا در حیوان می گردد.

درتمام سلولها یک بخش حیاتی بنام شبکه ی اندوپلاسمی (ER)وجود دارد شبکه ی اندوپلاسمی محل ترشح پروتئین هایی نظیر انسولین است که تولید شده و قبل از خروج از سلول احتیاج به فرآوری دارند. سلولهای بتای پانکراس برای تولید و ترشح انسولین کاملاً اختصاصی هستند وبنابراین شبکه ی اندوپلاسمی در این سلولها نقش حیاتی در عملکرد آنها دارد واین موضوع سبب حساسیت این سلولها به استرس های شبکه ی اندوپلاسمی میشود.

تحقیقات نشان داد که دگرگونی در پاسخ سلولهای بتا به استرس شبکه ی اندوپلاسمی در مراحل اولیه ی بیماری اتفاق می افتد و چنانچه استرس از بین نرود ،می تواند سبب ایجاد نقایصی در ترشح انسولین ونهایتاً مرگ سلولهای بتا شود.

استرس شبکه ی اندوپلاسمی در بروز دیابت نوع 2 قبلاً مشخص شده بود اما نقش آغازی این استرس در اختلال عملکرد سلولهای بتا در دیابت نوع یک برای اولین بار است که مشخص شده است به همین علت این یافته ها بسیار هیجان انگیز هستند.

 دکترMirmiraمی گوید: اگر چه دراین تحقیقات مستقیماً به نقش استرس ERدربروز T1Dدرانسان اشاره نشده است اما آنچه درموش مشاهده می شود دقیقاً بامشاهدات کلینیکی که در دیابت نوع یک در انسان می بینیم تشابه دارد(نقص در ترشح انسولین و به دنبال آن بروز دیابت).

پرفسور Rakemanاز JDRFمی گوید: ما باید دقیق تر به سلولهای بتا و نقش آنها در بروز دیابت نوع یک نگاه کنیم،  زیرا ممکن است این سلولها خود در مرگشان نقش داشته باشند.در این تحقیق مشخص گردید استرس سلولهای بتا درمراحل اولیه ی ایجاد بیماری اتفاق می افتد این موضوع این احتمال را افزایش می دهد که شاید استرس سلولهای بتا محرک فرآیند خود ایمنی وشروع دیابت نوع یک باشد.

دکتر   Rakemanمی گوید: این موضوع بسیار هیجان انگیز است. زیرا نه تنها ما را از جریانات اولیه ی بروز دیابت نوع یک مطلع می کند بلکه بر این اساس می توانیم استراتژیهای درمانی برای کاهش استرس ERبه منظور به تاخیر انداختن روند بیماری و جلوگیری از نقص در ترشح انسولین یا حفظ عملکرد سلولهای بتا و بهبود کنترل قند خون وکاهش خطر عوارض بیماری ابداع نماییم.

نتایج این تحقیق در مجله ی Diabetesبه چاپ رسید.

منبع: www. Newstrackindia.com